Buna functionare a unei masini nu mai tine neaparat de simpla schimbare a uleiului si a filtrelor. Acestea sunt operatiuni uzuale, pe care le efectuam o data pe an, in special la iesirea din anotimpul de iarna.
In rest, putini dintre noi mai facem si alte schimbari ale pieselor ce tin de functionarea motorului, decat, poate, cu exceptia cazurilor in care vedem defectiuni majore in mers sau aprinderea anumitor senzori in bord.
Cam la fel stau lucrurile si cu kitul de distributie al masinii, mai ales ca este una dintre acele piese pe care stim ca trebuie sa o schimbam la o perioada mai indelungata de timp.
Spre exemplu, un kit distributie ar trebui schimbat de obicei cam la 90 de mii de kilometri, in functie de specificatiile din cartea tehnica a masinii. La alte masini, de capacitate mai mica, acesta poate fi schimbat si la 70 de mii de km.
In orice caz, vorbim despre niste piese pe care nu le schimbam atat de frecvent, precum filtrele, uleiul sau antigelul. Chiar si asa insa, un kit distributie poate da semne de oboseala si inainte de cifra indicata in cartea tehnica.
Sa vedem insa cand e bina sa schimbam un kit distributie si care sunt pasii de urmat in acest sens. Inainte de toate insa, ar trebui sa stim de cate feluri sunt kiturile de distributie si cum le putem clasifica.
Printre cele mai uzuale, mai ales la masinile de generatie mai noua, sunt kiturile de distributie pe curea. Acestea se schimba la numarul de km mentionat mai sus, fiind alcatuite din piesele clasice, precum role intinzatoare, curea si pompa de apa.
De asemenea, putem avea kit distributie pe lant, pe care il mai gasim inca la multe autoturisme, unele cu cativa ani vechime. Acestea au avantajul ca au o durata de viata mult mai mare, unii spunand ca sunt kituri care te tin o viata.
In mare parte, asa si este, daca stam sa socotim ca intervalul de schimbare pentru un kit distributie pe lant este de aproximativ 180 de mii de km.
Ceea ce, daca socotim vechimea parcului auto din tara noastra, este echivalentul a aproximativ 15 ani de folosinta a unei masini.
Cat priveste semnele care iti indica faptul ca ai avea nevoie de un kit distributie nou sunt zgomotele usor ciudate la motor, functionarea in sincope, neuniforma.
Toate acestea iti indica fie o slabire a curelei de distributie, fie defectiuni ale rolelor intinzatoare sau ale pompei de apa. In orice caz, un kit distributie este recomandat sa fie schimbat cu totul si nu pe parti componente.