Avionele-au-fuselajele-izolate-cu-spuma-poliuretanica

Avionele au fuselajele izolate cu spuma poliuretanica

0 Shares
0
0
0

Avionele-au-fuselajele-izolate-cu-spuma-poliuretanicaAvionul A10 Tunderbolt II a aparut in plin razboi rece pentru a satisface nevoia de sprijin pentru fortele de la sol care trebuiau sa faca fata unui numar foarte mare de tancuri sovietice care amenintau vestul Europei.

Fortele americane doreau un avion pentru sprijin la sol care trebuia sa reziste la antiaerialna si la armele usoare si care sa aiba o buna precizie in atacarea tintelor, comparativ cu avioanele de lupta care din cauza vitezei nu se potriveau deloc acestui scop. Pentru aceasta misiune a aparut in anii ’60, batranul A-1 Skyraider, un avion foarte eficient cu termoizolatii din spuma poliuretanica.

Din acest avion, in timp si cu ajutorul a numeroase imbunatatiri, datorate evolutiei tehnologice a aparut A-10 Thunderbolt II. Trenul de aterizare frontal se deplaseaza spre dreapta si permite acomodarea in pozitii centrale si joase pentru fuselajul turnului rotativ cu 6 tevi. Astfel raza pe care se poate intoarce avionul este diferita dreapta/stanga.

Sistemul de combustibil al acestui avion beneficiaza de protectie din mai multe puncte de vedere. Rezervoarele sunt pozitionate aproape de centrul avionului, iar aceasta pozitionare reduce posibilitatea de a fi taiate caile de alimentare sau de a fi lovite si avariate caile de alimentarea, acestea fiind separate de catre un fuselaj, iar proiectilele fiind obligate sa patrunda prin blindaj pentru a putea atinge si avaria carcasa rezervorului.

Sistemul prin care se realimenteaza avionul se goleste dupa fiecare alimentare iar conductele prin care se face transferul se pot autoetansa. Componentele sistemului pentru combustibil sunt pozitionate in interiorul rezervorului si unele scurgeri cauzate de componentele defecte vor ajunge astfel tot in rezervor. Rezervoarele defecte se blocheaza cu ajutorul unor valve de control si nu se vor mai umple cu combustibil.

Exteriorul si interiorul rezervoarelor este acoperit cu anumite nervuri reticulate facute din spuma poliuretanica ce are ca scop blocarea resturilor sau reducerea pierderilor de combustibil in cazul unei avarii.

Motoarele sunt de asemenea izolate si cu panouri antifoc precum si cu sisteme pentru stingerea incendiilor. Chiar si cu aceste 4 tancuri pentru combustibil avariate precum si combustiilul pierdut din ele, avionul mai poate parcurge 370 km cu ajutorul celor doua rezervoare auxialiare care se auto etanseaza.

Exista o gama foarte larga de spuma poliuretanica utilizata pentru termoizolarea fuselajelor avioanelor dar si pentru intrebuintari ma comune. Exista spume poliuretanice care se aplica normal sau folosind un pistol, cu volum redus, normal, sau mai mare in ceea ce priveste expandarea, spuma poliuretanica ignifuga, spuma poliuretanica bicomponenta, spuma flexibila, sau spume poliuretanice care combina proprietatile spumei pentru pistol cu proprietatile spumei normale, oferind un pistol la fiecare tub cu spuma.

Spuma poliuretanica este pe primul loc in topul materialelor de constructie ce permite evolutia simultana pentru mai multe sarcini.

Pentru mediile predispuse la umezeala se pot furniza nivele ridicate de abosrbtie precum si o bariera de aer si de control al umiditatii din spatiul respectiv. Spuma poliuretanica se foloseste de exemplu si la intarirea structurii aripilor de la avioane, fiind utilizata in acest sens spuma cu densitate foarte mare ce se prezinta sub forma de spray, fiind pulverizata uniform pe suprafata.

0 Shares
You May Also Like