Tinand cont de faptul ca masinile reprezinta o necesitate pentru noi in clipa de fata, este firesc ca fiecare sa ne dorim o masina care sa faca fata tuturor cerintelor noastre, care sa ne duca si sa ne aduca de unde vrem si cand vrem.
Ei bine, atunci cand ne alegem masina insa, cu siguranta nu ne vom limita doar la aceste lucruri, ci in functie de buget vom incepe sa avem diferite asteptari si cerinte de la masina. Una dintre cele mai mari asteptari pe care o au oamenii de la o masina este legata de sistemul de aer conditionat sau sistemul de climatizare al masinii.
Acest asepect este firesc pentru ca nimanui nu ii convine sa conduca vara cand afara sunt 40 de grade, fara a avea aer rece in masina. Acest aer rece din masina fie poate fi generat de catre un radiator aer conditionat, fie de un condensator, insa cel mai important este ca masina sa aiba aer conditionat.
Acestea sunt situate impreuna in partea din fata a masinii (99% din autoturisme), unde au cel mai mare flux de aer, iar in cele ce urmeaza vom discuta pe scurt despre acestea.
Radiatorul face parte din sistemul de racire al motorului, iar condensatorul face parte din sistemul de aer conditionat. Ambele au acelasi scop in sistemele lor respective, si anume sa elimine caldura.
Acestea sunt foarte asemanatoare, dar au diferentele lor, iar in cele ce urmeaza vom discuta pe scurt pe marginea acestui subiect, pentru ca toata lumea sa inteleaga mai bine. Condensatorul provoaca o schimbare de faza. Aceasta este o schimbare a starii agentului frigorific de la un gaz la un lichid, la fel ca si cum aburul cauzeaza picaturile de apa (condensare) sa se formeze in timp ce se raceste. Este importanta aceasta schimbare de faza pentru ca ii permite aerului din A / C sa se raceasca.
Sistemul de racire al motorului utilizeaza de obicei un amestec de apa si lichid de racire. Agentul de racire mareste punctul de fierbere al apei si scade punctul de inghet. Radiatorul nu provoaca o schimbare de faza. De fapt, acest lucru ar afecta motorul.
Permiterea lichidului de racire sa se intoarca la un gaz ar introduce buzunarele de aer in interiorul sistemului si ar reduce cantitatea de caldura transferata de la motor. Cele mai multe lichide de racire ale motorului vor ridica punctul de fierbere de peste 250 de grade F, iar sistemele de racire sunt in mod tipic proiectate sa ramana sub 212 de grade F, dar am vazut +/- 10.
Un radiator aer conditionat intr-o masina este un rezervor cu aer fin care ia lichidul de racire a motorului (antigel) si ii reduce temperatura, conducand caldura departe prin tuburi siconducte, unde aerul de trecere ii raceste.
Condensatorul functioneaza pe aceleasi principii, dar face parte din sistemul dvs. de aer conditionat. Odata ce agentul frigorific absoarbe caldura din cabina, acesta se intoarce de la gaz la lichid (condenseaza) si elibereaza caldura pe care o colecteaza.