Denumit si turbocompresor sau turbosuflante, turbo este un sistem de supraalimentare a motorului unui vehicul. Majoritatea vehiculelor din epoca moderna le au. Cu toate acestea, nu se gaseste la vehiculele echipate cu motoare cu aspiratie naturala. Turbocompresorul este o veriga esentiala in motorul unui vehicul.
Inventia sa isi propune sa indeplineasca numeroasele cerinte in ceea ce priveste emisiile de gaze de esapament, in special pentru vehiculele echipate cu motor diesel. Intr-adevar, turbo este conceput pentru a creste performanta vehiculului, reducand in acelasi timp emisiile de CO2. Daca ajungi sa trebuiasca sa schimbi turbo, o poti face pe turbosuflante Romania 2022.
Componentele turbocompresorului
Turbocompresorul este alcatuit din trei elemente esentiale. Exista wastegate si doua elice conectate intre ele printr-o axa. Aceste doua elice se numesc turbina si compresor.
Wastegate: ce este?
Wastegate este o parte foarte importanta a turbocompresorului, dar in acelasi timp destul de fragila. Este compus dintr-o membrana, o tija conectata la carcasa de evacuare cuprinzand supapa de evacuare. Acesta din urma contribuie in principal la imbunatatirea turatiei motorului. Wastegate poate fi de natura electrica sau pneumatica.
In timp, exista o scadere a tijei de evacuare. Aceasta se datoreaza pierderii etanseitatii membranei determinand astfel o pierdere a elasticitatii arcului si deteriorarea acestei membrane. Prin urmare, vei constata ca arcul este in stare proasta, ceea ce va cauza dificultati la deschiderea supapei. In consecinta, vei asista la o pierdere considerabila de putere in vehiculul tau si la o scadere a presiunii, mai ales cand cresti turatiile.
Mai mult, daca observi o blocare a arcului wastegate-ului tau dupa dezmembrare, sa stii ca acesta nu mai este functional. In acest caz, este necesara inlocuirea imediata.
Rolul wastegate
Rolul wastegate este de a reduce supraincarcarea vehiculului prin controlul presiunii gazelor de esapament. Intr-adevar, cand wastegate este in modul oprit, adica in pozitie inchis, gazele de evacuare circula prin turbina, ceea ce reduce considerabil riscul de supraincarcare. Asigura astfel scurtcircuitul partial al gazelor de esapament.
Oricum, atunci cand wastegate este deschis, asigura transportul gazelor de esapament pentru a preveni orice risc de supraincalzire si deteriorare a motorului. Procedand astfel, protejeaza eficient componentele mecanice ale turbinei.
CHRA, o turbina cu siguranta puternica, dar destul de sensibila
CHRA este o piesa foarte rezistenta si destul de puternica. Cu toate acestea, este una dintre partile fragile ale unui turbocompresor. Fragilitatea sa este deosebit de vizibila atunci cand turbo este prost intretinut. Este o parte centrala a turbo-ului. Se poate invarti cu peste 250.000 de rotatii pe minut.
CHRA este format din corpul central al turbo, o roata de admisie si o roata de evacuare unite intre ele pe o singura axa. Datorita fortei gazelor de esapament pe care le foloseste, CHRA este capabil sa mareasca compresia aerului proaspat. In general gasim in noile turbo o caroserie numita: „geometrie variabila”.
Obiectivul esential al acestui dispozitiv este reducerea volumului de gaze de esapament emis de colector si, prin urmare, reducerea cantitatii de aer proaspat destinata motorului. Pentru a-ti mentine chra in stare buna pentru mai mult timp, este indicat sa efectuezi un schimb de ulei cel mult la fiecare 10.000 km.