Omul de afaceri mexican , Carlos Slim Helu, ajuns pe prima pozitie in topul miliardarilor lumii, este foarte putin cunoscut publicului comparativ cu alti oameni de afaceri proeminenti la nivel global. Desi a construit un imperiu in afaceri care detine suprematia in telecomunicatii in America Latina si care mai are afaceri in comert, industria petrolului, a cimentului, a tigarilor sau sectorul bancar, Carlos Slim Helu s-a tinut departe de prima pagina a publicatiilor mass-media.Averea sa reprezinta sapte procente din produsul intern brut al Mexicului. Bratul financiar al grupului sau acorda imprumuturi celor mai mari companii locale iar presedintii tarii sunt in relatii foarte bune cu Carlos Slim Helu.
Stilul restras al omului de afaceri mexican i-a atras insa acuzatii privind lipsa de transparenta a afacerilor sale si presupuse aranjamente cu conducerea politica locala pentru a tine la distanta concurenta.Atitudinea magnatului mexican s-a schimbat insa in ultima perioada, Carlos Slim Helu anuntand o campanie de schimbare a vietii in Mexic. Intitulata Chapultepec Accord, actiunea initiata de omul de afaceri mexican a atras suportul a sute de oameni de afaceri locali, a marilor multinationale si a politicienilor de stanga.
„Averea este ca o livada” a declarat Slim Helu intr-un interviu acordat Reuters. „Trebuie sa imparti fructul, nu livada. Ceea ce trebuie sa faci cu livada este sa o cresti, sa reinvestesti pentru a o face mai mare sau sa o dezvolti in alte zone”, a mai spus acesta aparandu-si imperiul financiar. „Saracia nu poate fi rezolvata prin donatii”, a adaugat Slim Helu facand referire la actele filantropice ale lui Bill Gates si Warren Buffett. „Conceptul dupa care ne ghidam este acela al rezolvarii problemelor si a cauzelor acestora, nu a daruirii precum Mos Craciun”, a mai spus acesta.
Miliarde din telecomunicatii
Analistii sunt insa neincrezatori in intentiile aflate in spatele initiativei pornite de omul de afaceri mexican. Piatra de temelie a imperiului sau financiar a fost reprezentata de preluarea de la stat a operatorului de telecomunicatii Telmex in 1990. Adversarii sai spun ca omul de afaceri s-a folosit de relatiile sale cu oamenii politici din Mexic pentru a tine la distanta orice competitor multinational. Dupa ce a investiti sute de milioane de dolari in modernizarea si extinderea retelelor de telecomunicatii, grupul condus de Carlos Slim Helu a ajuns sa detina monopulul pe piata de profil din America Latina. Practic, noua linii telefonice din zece apartin Telmex in timp ce divizia de telefonie mobila, Telcel, opereaza 80% din liniile telefonice din Mexic. In plus, America Movil, care ofera servicii de conexiune wirelles, a preluat mai multi rivali din regiune, devenind principalul jucator din piata cu peste 100 milioane de abonati.
Organizatia pentru Cooperate si Dezvoltare Economica a acuzat Telmex de practicarea unor tarife exorbitante, pozitia de monopol permitandu-i grupului spaniol sa obtina profituri substantiale. Potrivit Forbes, factura telefonica pentru o afacere de dimensiuni mici este de 60 de dolari in SUA in timp ce in Mexic depaseste 130 de dolari. Aceasta opinie a fost sustinuta si de presedintele bancii centrale din Mexic, Guillermo Ortiz , care a spus ca monopulul detinut de grupul lui Carlos Slim Helu nu permite competitia si implicit nici scaderea tarifelor. Slim Helu s-a aparat sustinand ca tarifele au scazut cu 59% din momentul in care a cumparat Telmex, acestea nemaifiind majorate de cinci ani. In plus, omul de afaceri a mai spus ca presedintele bancii centrale se foloseste de aceste acuzatii pentru a masca abuzurile companiilor de stat din domeniul energiei.
„Mexicul nu va disparea niciodata”
Carlos Slim Helu, acum in varsta de 67 de ani, s-a nascut intr-o familie cu sase copii, fiind copilul cel mai mic. Tatal sau, Julián Slim Haddad Aglamaz, de origine libaneza, a emigrat in Mexic in 1902 pe cand era adolescent si dupa noua ani si-a deschis un mic magazin, care avea sa fie punctul de pornire al afacerilor familiei. A cumparat apoi cateva proprietati in centrul orasului Mexico City, proprietati care au asigurat linistea financiara dupa moartea acestuia in 1952.Carlos Slim Helu a afirmat adesea ca tatal sau reprezinta mentorul sau in afaceri. „Curajul m-a invatat ca indiferent cat de grava este o criza, Mexicul nu va disparea niciodata, si daca o sa am incredere in tara, orice investitie va da in final roade”.
Omul de afaceri mexican este de profesie inginer, ocupand inainte de construirea propriului imperiu financiar functii de conducere in cadrul mai multor multinationale sau in cadrul burselor regionale.Actiunile grupului pe care il conduce, Carso Global Telecom, s-au apreciat cu 15% in ultimul an iar actiunile operatorul de telefonie mobila America Movil s-au apreciat cu 4% dupa anuntul conform caruia ar fi interesat ca cumpere o treime din Olimpia, holdingul care contoleaza grupul Telecom Italia.
Carlos Slim Helú ar putea fi cel mai bogat om din intreaga lume, conform ultimelor relatari de saptamana trecuta din presa mexicana. In aceasta tara, unde zeci de milioane de oameni traiesc intr-o saracie lucie, o asemenea diferenta uriasa de venituri a cam incins spiritele.
Companiile lui Slim Helú domina industria de telecomunicatii din Mexic si au vandut peste 130 de milioane de telefoane mobile in toata America. Afacerile lui sunt extinse in aproape toate domeniile – una dintre companii a construit cea mai mare platforma petroliera offshore a Mexicului, in timp ce alta vinde CD-uri. Slim Helú este implicat si in comert, in domeniul bancar, in asigurari, in industria miniera, in constructii de sosele si in pro-ductia de tutun. In conditiile in care modul de distributie a veniturilor in Mexic este extrem de distorsionat, Slim Helú a ajuns sa personifice elita restransa ce controleaza mare parte din economie.
Asa se face ca in cele din urma a cedat presiunii de a dona o buna parte din averea sa uriasa. La inceputul acestui an, Slim Helú a promis sa creasca finantarea oferita fundatiilor nonprofit patronate de companiile sale, de la 4 la 10 miliarde de dolari in urmatorii patru ani. In acelasi timp, a promis ca va cheltui sume importante pentru educatie si sanatate. Si a inceput sa frecventeze circuitul international al filantropiei, sa tina discursuri la conferinte, sa intre in relatii cu Bill Clinton si cu o parte din membrii familiei Kennedy. Intr-un recent interviu de doua ore, Slim a promis ca donatiile sale nu vor avea nicio limita. Vrem sa ajungem la radacina problemelor, fara niciun fel de limita”, spunea el. Pana acum, Slim a acordat deja o serie de interviuri in biroul sau, un loc ascuns la ultimul etaj al uneia dintre filialele bancii sale (Banco Inbursa), la cateva incaperi departare de o galerie unde sunt expuse opere de arta europene si mexicane. Interviurile, ca si o conferinta de presa desfasurata in luna martie a acestui an, care a durat in jur de patru ore, par a fi demersuri prin care Slim Helú spera sa-si indulceasca putin reputatia de baron cu averea stransa din fraude.
La un trabuc cubanez si o Coca-Cola Light, Slim Helú si-a explicat planurile in ceea ce priveste distribuirea averii. Este un proiect de o viata, e o provocare, a spus el. Solutia pentru combaterea saraciei consta in educatie, in crearea de locuri de munca. Nu trebuie sa inveti un om cum sa pescuiasca, dupa cum obisnuiau sa spuna chinezii; in loc sa ii dai pestele si sa-l inveti cum sa pescuiasca, trebuie sa-l inveti cum sa vanda pestele, asa incat sa poata manca si altceva in afara de peste. Iar mai departe, spune el, inainte de educatie este nevoie de un sistem de sanatate adecvat, incepand chiar de la alimentatia femeilor insarcinate.
Scepticii sunt de parere ca valoarea filantropiei lui Slim Helú trebuie masurata prin perspectiva pagubelor pe care le produce in economie monopolul sau din industria telefoniei. La un anumit nivel as putea lauda filantropia lui, spune Denise Dresser, analist politic si profesor in cadrul Instituto Tecnológico Autónomo de México – insa ar fi mai bine pentru Mexic daca ar inceta mai intai sa blocheze concurenta.
Fiul unui imigrant din Liban, Slim Helú are acum 67 de ani, este vaduv si are sase copii deja adulti – motiv pentru care a lasat operatiunile de zi cu zi ale companiilor sale pe mana fiilor si a ginerilor sai. Are foarte multi bani si acum se poate gandi la probleme mai importante, spune Rossana Fuentes-Berain, editor in cadrul publicatiei El Universal, care a urmarit cariera lui Carlos Slim Helú in ultimii 15 ani. Vrea sa faca parte dintr-o lume unde sa faci bani nu e un scop in sine. Slim Helú a facut avere achizitionand la preturi mici companii pe care le-a pus ulterior pe picioare. Evolutia sa pe listele de miliardari a inceput imediat dupa ce guvernul a vandut monopolul de stat Teléfonos de México, in 1990, unui grup condus de Slim Helú impreuna cu France Telecom si cu ceea ce era pe atunci Southwestern Bell.
Carlos Slim Helú a fost pozitionat ca fiind al treilea cel mai bogat om din lume in 2006, conform revistei Forbes, iar anul acesta a urcat un loc in clasament, cu o avere neta estimata la 53,1 miliarde de dolari. Sentido Común, o publicatie mexicana online care urmareste atent evolutia averii lui, sustine insa ca valoarea companiilor unde Slim Helú detine participatii a crescut atat de repede in primele sase luni ale anului, incat omul de afaceri a ajuns deja pe locul intai in clasamentul miliardarilor lumii, cu o avere totala de 57 de miliarde de dolari, depasindu-l astfel pe Bill Gates, fondatorul Microsoft.
Ascensiunea sa si drumul pana aici au fost insa pavate de anihilarea concurentei, a eforturilor facute de autoritatile antitrust de a asigura un echilibru pe piata si de actiuni de lobby intens in sfera politica, pentru a bloca legislatia care i-ar fi stat impotriva. Companiile concurente sustin ca grupul sau de telefonie mobila, Telmex, trage de timp atunci cand e vorba sa le asigure conectarea la reteaua sa nationala si ca le impune tarife prea mari ca sa le transporte semnalul. Guvernatorul Bancii Centrale din Mexic a criticat controlul Telmex pe piata, argumentand ca acesta a subminat competitivitatea tarii pe plan international.
Carlos Slim Helú recunoaste ca Telmex detine 90% din liniile telefonice functionale in Mexic, dar sustine ca jumatate dintre cele mai profitabile au fost adjudecate de competitori. Nu ne-am opus niciodata concurentei, spune el. N-au decat sa intre in joc. Cu toate acestea, piata telefoniei din Mexic, cu 16 linii telefonice la fiecare 100 de locuitori, a ramas mult in urma comparativ cu cea din tari precum Polonia sau Turcia din punctul de vedere al penetrarii serviciilor de baza de telefonie.
Cu banii castigati in Mexic, Slim Helú a cladit cea mai mare companie de telefonie mobila din America Latina – América Móvil, care inregistreaza un real succes pe piete mari precum Brazilia. Pe aceasta se bazeaza, de altfel, si extinderea altor companii detinute de el spre sudul continentului, indeosebi a celor de constructii si infrastructura, miza fiind licitatiile pentru construirea de drumuri si baraje.
Mexicanul are o stiinta de a combina atentia lacoma pentru detalii cu inclinatia pentru simplitate. Toate elementele necesare luarii unei decizii, dupa cum spune el, ar trebui sa incapa pe o singura foaie de hartie. Dar precizia lui cand vine vorba de cifre pare sa dispara atunci cand intra in ecuatie filantropia, intrucat sustine ca nu tine nicio evidenta a sumelor cheltuite in acest scop si nici nu poate spune unde se duce cea mai mare parte a banilor pe care ii doneaza in scopuri caritabile. Cert este insa ca Slim are in plan sa infiinteze un institut de sanatate si unul in domeniul educatiei. Fiecare dintre cele doua va fi finantat cu un capital de 500 de milioane de dolari, dupa spusele lui Arturo Elías, unul dintre ginerii lui Carlos Slim Helú, care il ajuta pe acesta in activitatile filantropice. Dupa care o sa urmeze si un institut sportiv, dedicat sporturilor pentru amatori.
Pentru institutul de sanatate, Slim va lucra cu Julio Frenk, un fost ministru al sanatatii din Mexic care s-a aflat anul trecut pe lista scurta a candidatilor la sefia Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Implicarea lui Frenk a reusit intr-o anumita masura sa domoleasca criticile la adresa miliardarului. Daca vrei sa faci o treaba serioasa, trebuie sa lucrezi cu profesionisti in domeniu, spune Denise Dresser. In aceast privinta cred ca Slim Helú merge in directia corecta.
In randul micii miscari filantropice din Mexic exista sperante ca si alti oameni de afaceri vor urma exemplul lui Slim Helú. Sectorul nonprofit din Mexic este foarte restrans si opac, spune Michael Layton, seful unui proiect pentru filantropie si societate civila din cadrul unui institut de tehnologie. In Statele Unite, oamenii inteleg faptul ca cei bogati sunt binecuvantati de Dumnezeu cu administrarea resurselor comunitatii, considera Jorge Villalobos, directorul Centrului Mexican pentru Filantropie. In Mexic, aceasta viziune nu exista.
Nu ca Slim Helú si-ar cere iertare cuiva pentru averea sa. Bogatia poate fi comparata cu o livada sau cu un pom fructifer, spune miliardarul. Trebuie sa stii sa oferi oamenilor fructele, nu crengile copacilor. Si trebuie sa plantezi mai multi copaci ca sa creezi o bogatie mai mare.