Accesibilitatea web este practica incluziva de a se asigura ca nu exista bariere care impiedica interactiunea sau accesul la site-uri web de pe World Wide Web de catre persoanele cu dizabilitati fizice, dizabilitati situationale si restrictii socio-economice privind latimea de banda si viteza.
Atunci cand site-urile sunt proiectate, dezvoltate si editate corect, in general toti utilizatorii au acces egal la informatii si functionalitati.
De exemplu, atunci cand un site este codat cu HTML semnificativ semantic, cu echivalente textuale furnizate pentru imagini si cu linkuri denumite in mod semnificativ, acest lucru ii ajuta pe utilizatorii nevazatori sa utilizeze software text-to-speech si / sau hardware text-Braille.
Atunci cand textul si imaginile sunt mari si / sau marite, este mai usor pentru utilizatorii cu vedere slaba sa citeasca si sa inteleaga continutul. Atunci cand linkurile sunt subliniate (sau diferentiate in alt mod), precum si colorate, acest lucru asigura faptul ca utilizatorii daltonici vor putea sa le observe.
Cand linkurile si zonele pe care se poate executa click sunt mai mari, acest lucru ii ajuta pe utilizatorii care nu pot controla un mouse cu precizie. Atunci cand paginile nu sunt codificate intr-un mod care impiedica navigarea doar prin intermediul tastaturii sau al unui singur dispozitiv de acces cu comutare, acest lucru ii ajuta pe utilizatorii care nu pot utiliza un mouse sau chiar o tastatura standard.
Cand videoclipurile sunt subtitrate sau cand este disponibila o versiune in limba semnelor, utilizatorii surzi si cu deficiente de auz pot intelege videoclipul. Atunci cand efectele intermitente sunt evitate sau optionale, utilizatorii predispusi la convulsii cauzate de aceste efecte, nu sunt expusi riscului.
Si atunci cand continutul este scris intr-un limbaj simplu si ilustrat cu diagrame si animatii instructive, utilizatorii cu dislexie si dificultati de invatare sunt mai capabili sa inteleaga continutul.
Daca site-urile sunt construite si intretinute corect, toti acesti utilizatori pot fi abordati, fara a reduce utilizabilitatea site-ului pentru utilizatorii fara dizabilitati.
Nevoile pe care vizeaza accesibilitatea web includ:
- Vizual: deficiente de vedere, inclusiv orbire, diferite tipuri comune de vedere scazuta si vedere slaba, diferite tipuri de orbire a culorii;
- Motor / mobilitate: de ex. dificultate sau incapacitate de utilizare a mainilor, inclusiv tremuraturi, lentoare musculara, pierderea controlului muscular fin etc. din cauza unor afectiuni precum boala Parkinson, distrofia musculara, paralizia cerebrala, accident vascular cerebral;
- Auditive: surditate sau deficiente de auz, inclusiv persoane cu dificultati auditive;
- Convulsii: convulsii foto epileptice cauzate de stroboscop vizual sau de efecte intermitente.
- Cognitive si intelectuale: dizabilitati de dezvoltare, dificultati de invatare (dislexie, discalculie etc.) si dizabilitati cognitive (PTSD, Alzheimer) de diferite origini, care afecteaza memoria, atentia, „maturitatea” dezvoltarii, rezolvarea problemelor si abilitati logice etc.
Accesibilitatea nu se limiteaza la lista de mai sus, ci se extinde la oricine se confrunta cu orice handicap permanent, temporar sau situational. Dizabilitatea situationala se refera la cineva care se confrunta cu o limita bazata pe experienta actuala.
De exemplu, o persoana poate fi situationala cu o singura mana daca cealalta mana este ocupata cu altceva. Accesibilitatea web ar trebui sa tina cont de utilizatorii care se confrunta cu o mare varietate de bariere. Din pacate, conform unui sondaj global WebAIM din 2018 realizat de practicienii accesibilitatii web, aproape 93% dintre respondentii la sondaj nu au primit nici o informare efectiva privind accesibilitatea web.
Tehnologii de asistenta utilizate pentru navigarea pe web
Persoanele care traiesc cu dizabilitati utilizeaza tehnologii de asistare, cum ar fi urmatoarele, pentru a permite si a facilita navigarea pe web:
- Software de citire a ecranului, care poate citi, folosind vorbirea sintetizata, fie elemente selectate din ceea ce este afisat pe monitor (util pentru utilizatorii cu dificultati de citire sau de invatare), fie care poate citi tot ce se intampla pe computer (utilizat de utilizatori orbi si cu deficiente de vedere).
- Terminale braille, constand dintr-un afisaj braille reimprospatabil care reda textul sub forma de caractere braille sau o tastatura braille.
- Software de marire a ecranului, care mareste ceea ce este afisat pe monitorul computerului, facilitand citirea pentru utilizatorii cu deficiente de vedere.
- Software de recunoastere a vorbirii care poate accepta comenzile vorbite pe computer sau poate transforma dictarea intr-un text corect gramatical – util pentru cei care au dificultati in utilizarea mouse-ului sau a tastaturii.
- Suprapunerile tastaturii, care pot face tastarea mai usoara sau mai precisa pentru cei care au dificultati de control motor.
- Acces la videoclipuri subtitrate sau in limba semnelor, pentru persoanele surde.
Linii directoare privind accesibilitatea continutului web
In 1999, Initiativa pentru accesibilitate web, un proiect al consortiului World Wide Web Consortium (W3C), a publicat Ghidul de accesibilitate a continutului web WCAG 1.0.
La 11 Decembrie 2008, WAI a lansat WCAG 2.0 ca recomandare. WCAG 2.0 isi propune sa fie actualizat si mai neutru din punct de vedere tehnologic. Desi designerii de web pot alege standardul de urmat, WCAG 2.0 a fost acceptat pe scara larga ca linie directoare definitiva cu privire la modul de creare a site-urilor web accesibile.
Guvernele adopta in mod constant WCAG 2.0 ca standard de accesibilitate pentru propriile lor site-uri web. In 2012, Ghidul de accesibilitate a continutului web a fost publicat, de asemenea, ca standard ISO / IEC: „ISO / IEC 40500: 2012: Tehnologia informatiei – W3C Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0”.
Critica orientarilor WAI
Au existat unele critici asupra procesului W3C, sustinand ca acesta nu pune suficient utilizatorul in centrul procesului. A existat o obiectie formala fata de afirmatia initiala a WCAG conform careia WCAG 2.0 va raspunde cerintelor pentru persoanele cu dizabilitati de invatare si limitari cognitive.
Componente esentiale ale accesibilitatii web
Accesibilitatea site-urilor web se bazeaza pe cooperarea mai multor componente:
- continut – informatiile dintr-o pagina web sau o aplicatie web, inclusiv informatii naturale (cum ar fi text, imagini si sunete) si cod sau marcaj care defineste structura, prezentarea etc.
- browsere web, playere media si alti „agenti utilizatori”
- tehnologie de asistenta, in unele cazuri – cititoare de ecran, tastaturi alternative, comutatoare, software de scanare etc.
- cunostintele utilizatorilor, experientele si, in unele cazuri, strategiile adaptive folosind web
- dezvoltatori – designeri, programatori, autori etc., inclusiv dezvoltatori cu dizabilitati si utilizatori care contribuie cu continut
- instrumente de autor – software care creeaza site-uri web
- instrumente de evaluare – instrumente de evaluare a accesibilitatii web, validatoare HTML, validatoare CSS etc.
Dezvoltatorii web utilizeaza de obicei instrumente de autor si instrumente de evaluare pentru a crea continut web.
Oamenii („utilizatori”) folosesc browsere web, playere media, tehnologii de asistenta sau alti „agenti utilizatori” pentru a obtine si a interactiona cu continutul.
Audituri de accesibilitate a site-ului web
Un numar tot mai mare de organizatii, companii si consultanti ofera audituri de accesibilitate a site-urilor web. Aceste audituri, un tip de testare a sistemului, identifica problemele de accesibilitate care exista pe un site web si ofera sfaturi si indrumari cu privire la pasii care trebuie urmati pentru a corecta aceste probleme.
O serie de metode sunt utilizate pentru a verifica accesibilitatea site-urilor web:
- Sunt disponibile instrumente automate care pot identifica unele dintre problemele prezente. In functie de instrument, rezultatul poate varia foarte mult, ceea ce face dificila compararea rezultatelor testelor.
- Recenzorii tehnici experti, cunoscuti in tehnologiile de design web si accesibilitate, pot examina o selectie reprezentativa de pagini si pot oferi feedback si sfaturi detaliate pe baza constatarilor lor.
- Testarea utilizatorilor, de obicei supravegheata de experti tehnici, implica setarea sarcinilor pe care utilizatorii obisnuiti le pot indeplini pe site-ul web si revizuirea problemelor pe care acesti utilizatori le intampina in timp ce incearca sa le indeplineasca.
Fiecare dintre aceste metode are punctele forte si punctele sale slabe:
- Instrumentele automate pot procesa multe pagini intr-un interval de timp relativ scurt, dar pot identifica doar unele dintre problemele de accesibilitate care ar putea fi prezente pe site.
- Revizuirea de catre expertii tehnici va identifica multe dintre problemele care exista, dar procesul consuma mult timp, iar multe site-uri web sunt prea mari pentru a permite unei persoane sa revizuiasca fiecare pagina.
- Testarea utilizatorului combina elemente de testare a utilizabilitatii si accesibilitatii si este valoroasa pentru identificarea problemelor care altfel ar putea fi trecute cu vederea, dar trebuie utilizat in cunostinta de cauza, pentru a evita riscul de a intemeia deciziile de proiectare pe preferintele unui anumit utilizator.
In mod ideal, ar trebui utilizata o combinatie de metode pentru a evalua accesibilitatea unui site web.
Remedierea site-urilor web inaccesibile
Dupa efectuarea unui audit de accesibilitate si identificarea erorilor de accesibilitate, erorile vor trebui remediate pentru a se asigura ca site-ul este conform cu erorile de accesibilitate. Modul traditional de a corecta un site inaccesibil este sa reveniti la codul sursa, sa reprogramati eroarea si apoi sa testati rezultatul, pentru a va asigura ca eroarea a fost remediata.
Daca site-ul web nu este programat sa fie revizuit in viitorul apropiat, acea eroare (si altele) ar ramane pe site pentru o perioada lunga de timp, incalcand eventual liniile directoare de accesibilitate.
Deoarece acesta este un proces complicat, multi proprietari de site-uri web aleg sa imbunatateasca accesibilitatea printr-un nou design al site-ului sau sa o “re-implementeze”, deoarece poate fi mai eficient sa dezvolti site-ul pentru a respecta ghidurile de accesibilitate, mai degraba decat sa remediezi erorile ulterior.
Odata cu progresul in tehnologia AI, accesibilitatea web a devenit mai abordabila. Cu suplimentele de la terte parti care utilizeaza AI si invatarea automata, este posibil sa efectuati modificari in designul site-ului web fara a modifica codul sursa.
In acest fel, un site web poate fi accesibil diferitelor tipuri de utilizatori fara a fi nevoie sa fie schimbat aproape complet (reprogramat), pentru fiecare echipament de accesibilitate.