Securitatea si sanatatea in munca(protectia muncii) in Romania inseamana redactarea si punea in aplicare a unor masuri destinate evitarii unor evenimente precum accidentele si/sau bolile profesionale. In Constitutia Romaniei sunt precizate cele mai importante principii care asigura protectia angajatilor . Aceste principii sunt statuate si explicate in Legea 319/2006 .
Pentru mai multe informatii despre legislatia din domeniul protectiei muncii din tara noastra va invitam sa va adresati companiei de consultanta Algema Consulting, o companie care va pune la dispozitie cei mai buni specialisti in domeniu .
Statisticile cu privire la accidentele de munca semnaleaza existenta unui numar alarmant de cazuri in care principalul responsabil de producerea accidentului este de cele mai multe ori executantul(lucratorul), deoarece fie nu si-a insusit corespunzator la normele de protectie a muncii sau instructiunile proprii(instructiuni care se consemneaza si in fisele de instruire) elaborate de conducerea societatii, fie nu le respecta.
Obligatia angajatorului, care potrivit art. 6 alin. 1 din Legea 319/2006 a securitatea muncii si sanatatii : “Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor în toate aspectele legate de munca”, este de a verifica modul in care angajatii si-au insusit regulile, instructiunile de lucru, procedurile si daca le respecta la locurile de munca.
Trebuie mentionat faptul ca in conformitate cu art. 6 alin. 2 din Legea 319/2006:” În cazul în care un angajator apeleaza la servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilitatile sale în acest domeniu”.
Situatiile in care pot sa apara boli profesionale pot fi eliminate cu succes daca se implementeaza masuri eficiente de reduce a tuturor riscurilor care le pot declansa si printr-o monitorizare permanenta a starii de sanatate a tuturor angajatiilor.
Nu acelas lucru putem sa il afirmam si in cazul accidentelor de munca , situatii foarte grave , care pot avea ca urmari chiar si decesul angajatiilor afectati.
Numarul de accidente la locul de munca precum si a cazurilor de imbolnavire profesionala poate fi semnificativ diminuat daca se realizeaza o pregatire si o instruire a personalului la cele mai inalte standard, toate acestea coroborate si cu acordarea unui echipament individual de protective corespunzator riscurilor existente la locul de munca.
O alta obligatie a angajatorului este acea de a aduce la cunostinta salariatilor odata cu instruirea efectuata la “locul de munca”, riscurile specifice postului respectiv(se face asa numita identificare a factorilor de risc). Identificarea se consemneaza in fisele de instruire.
O alta prevedere legala din domeniu impune angajatorului sa testeze si sa imbunatateasca performantele profesionale ale angajatiilor care au atributii in sectorul protectiei muncii , desigur pe cheltuiala intreprinderii .
Lista activitatilor de prevenire si protectie obligatoriu a se desfasura la nivelul unei intreprinderi se regaseste in art 15 din HG 1425/2006 modificata si completata cu HG 955/2010.
De mentionat ca legislatia aflata in vigoare in tara noastra si in baza careia se organizeaza activitatea de prevenire si protectie, este o legislatie europeana practic sunt Directive Europene transpuse la noi prin diverse Hotarari de Guvern.
Pentru mai multe informatii cu privire la masurile de protectie a muncii pe care intreprinderea dumneavoastra trebuie sa le implementeze va invitam sa accesati site-ul companiei Algema Consulting Protectia-muncii-bucuresti.ro .