Amancio Ortega Gaona, cel care a creat un adevarat fenomen in industria modei, este recunoscut drept un om si un lider cu picioarele pe pamant, ale carui principii au ramas neschimbate, in ciuda acumularii unei averi colosale, estimata de Forbes la 24 miliarde de dolari.
Este foarte probabil ca numele Inditex (Industria de Diseño Textil) sa nu va spuna nimic, dar este imposibil sa nu fi intrat macar o data intr-unul dintre cele peste 3.100 de magazine detinute de grupul spaniol in nu mai putin de 64 de tari din intreaga lume: Europa, America, Asia, Africa.
Din portofoliul Inditex fac parte 8 branduri, unele dintre acestea fiind extrem de cunoscute, in timp ce altele se indreapta cu pasi repezi catre acelasi statut: Zara (1.000 de magazine si aprox. 2/3 din cifra de afaceri a grupului), Pull and Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home, Skhuaban (Kiddy’s Class).
In ziua in care a avut loc listarea la bursa a Inditex si Ortega a devenit cel mai bogat om din Spania (23 mai 2001), acesta nu a sarbatorit succesul. S-a dus la birou, a urmarit un sfert de ora stirile, a aflat ca a castigat 6 miliarde de dolari, iar apoi s-a dus sa ia pranzul la cantina companiei. In acelasi an, proprietarul companiei, Amancio Ortega Gaona (70 de ani la vremea aceea), a intrat in topul Forbes direct pe locul 43, cu o avere estimata la 6,6 miliarde de dolari. Despre noul miliardar nu se stia, la momentul listarii companiei, decat ca este casatorit si ca are trei copii. Dupa sase ani, lucrurile nu s-au schimbat prea mult in aceasta privinta. Desi clasat pe locul al optulea in topul Forbes al celor mai bogati oameni din lume, Ortega este renumit pentru viata sa discreta, ferita de lumina reflectoarelor si de curiozitatea jurnalistilor. Fondatorul si presedintele Inditex nu a acordat, pana acum, niciun interviu presei, participa la foarte putine evenimente oficiale si, mai mult decat atat, ani buni, in circulatie a existat o singura fotografie a sa.
Spre deosebire de omul care l-a fondat, holdingul Indidex a ajuns sa fie cunoscut in toata lumea, mai ales prin intermediul brand-ului Zara, care concureaza cu succes giganti din industria fast fashion, precum H&M sau Gap.Amancio Ortega, Parintele fast fashionFiul unui muncitor al cailor ferate spaniole si al unei menajere, Ortega – nascut in Leon, Galicia – nu a putut beneficia de o educatie superioara.
Si-a inceput „cariera” in industria textila la doar 13 ani in orasul La Coruna, centrul traditional al industriei textile iberice. Chiar de la prima sa slujba – comis-voiajeur pentru un producator de camasi de lux – Ortega si-a dat seama ca procesul de distributie consuma, inutil, o multime de bani, considerand ca un sistem direct de distributie catre magazine si clienti ar reduce enorm cheltuielile. Acest model l-a aplicat mai tarziu, cu mare succes, la Zara, cautand sa controleze toate etapele procesului de productie pentru a reduce costurile, si pentru a castiga viteza si flexibilitate.
La inceputul anilor 60′, Amancio, 24 de ani la acea vreme, a devenit managerul unui magazin adresat numarului mic de locuitori instariti din portul La Coruna. A inceput, astfel, sa puna in aplicare sistemul pe care-l gandise si sa produca haine de calitate la preturi reduse, pe care le distribuia in magazinele locale. Amancio Ortega, Parintele fast fashionSuccesul rapid l-a impulsionat sa-si dezvolte propria afacere, lucru care s-a si intamplat in 1963, pe cand avea 27 de ani, cand a luat fiinta Confecciones Goa. Primul magazin Zara a fost inaugurat in 1975, pe strada cu cel mai intens trafic din La Coruna, pentru ca in 1989 sa fie depasit pragul de 100 de magazine in toata tara.
Strategia care l-a adus pe Amancio Ortega in randul celor mai mari companii de textile din lume a fost controlul total asupra lantului de productie si distributie. Astfel, perioada in care un produs ajungea de pe plansa de desen pe rafturile magazinelor era, in medie, de doua – trei saptamani, de 12 ori mai repede decat rivalii Inditex. Un produs nu sta mai mult de patru saptamani pe raft, ceea ce motiveaza clientela sa viziteze foarte des magazinele, chiar si de doua ori pe saptamana.
Gratie sistemului de logistica pus la punct de Ortega toate datele primite de la spatiile de desfacere sunt centralizate, oferind informatii valoroase conducerii, adica ce produse prind sau care trebuie eliminate mai repede din circuit. Modelul fast fashion a fost folosit cu succes de Gap in SUA si de Next in Marea Britanie, insa pentru Spania era o noutate. Lanturile consacrate de retail precum El Corte Ingles sau Cortefiel, cele care acopereau aproape in intregime zona de mijloc din industria modei, nu satisfaceau nevoile vestimentare ale tinerilor.In primul raport anual al grupului, publicat in 1999, se face referire la obiectivul principal al conceptului Zara, si anume de „democratizare a modei”. Ortega a ales sa nu faca jocul globalizarii, luand o decizie care s-a dovedit a fi una insiprata, aceea de a nu-si delocaliza afacerea in tari cu mana de lucru mai ieftina. A reusit sa mentina preturi competitive neinvestind deloc in publicitate. Succesul marcii a fost atat de mare, incat promovarea prin reclame nu a fost niciodata necesara.
Desi cheltuielile cu forta de munca erau cu pana la 15% mai mari decat cele ale competitorilor sai, milioane de dolari erau economisiti in materie de publicitate, dar si prin ajustarea permanenta la tendintele pietei. Mai mult decat atat, capitalul de imagine al grupului condus de Amancio Ortega a crescut simtitor, prin evitarea criticilor legate de exploatarea fortei de munca din tarile in curs de dezvoltare. Analistii sunt de parere ca modelul de business promovat de Inditex poate duce la reducerea somajului in economiile functionale.Amancio Ortega, Parintele fast fashion
Desi tentatia de a-si extinde piata de desfacere era mare, Ortega nu a lasat nimic la voia intamplarii, punand, mai intai, bazele unui sistem de logistica foarte eficient. In 1988 a inaugurat primul magazin in afara Spaniei, in Porto, Portugalia, iar pana in 1990 intrase deja pe piata din SUA si Franta. Au urmat Mexic, Grecia, Belgia sau Suedia. In tot acest timp, portofoliul grupului Inditex s-a largit, facand loc unor noi marci de imbracaminte: Pull and Bear (1991), Massimo Dutti (1996), Bershka (1998), Stradivarius (1999) si Oysho (2001), Zara Home si Skhuaban.In ultimii 6 ani, Inditex si-a triplat reteaua de magazine, ajungand la peste 3100, cu o medie de 300 de magazine noi in fiecare an.
Luna octombrie a anului 2003 marcheaza momentul in care Inditex a intrat si pe piata romaneasca, cu un magazin Pull and Bear, urmat, la sfarsitul lui 2004, de prima locatie Zara. Desi Amancio Ortega nu are studii de specialitate, modelul de dezvoltare al grupului Inditex este predat, astazi, in multe scoli de business. Un studiu realizat de Financial Times si firma de consultanta PriceWaterhouseCooper a plasat Inditex (peste 60.000 de angajati) pe pozitia a treia in topul celor mai mari retaileri ai lumii, dupa Wal Mart si Tesco.
Dupa divortul de prima sa sotie Rosalia Mera Goyenechea, cea care detine 7% din Inditex, Ortega s-a recasatorit, alegand sa ramana in La Coruna, unde detine un apartament discret in centrul orasului. In viata de zi cu zi, Amancio refuza sa poarte cravata, insa adora blue-jeansii, fiind adeptul unui stil casual. Se poate spune ca este pasionat de echitatie, detinand chiar un circuit de obstacole. Afacerile sale s-au extins, in timp, in domenii total diferite de prima sa pasiune, moda: petrol, turism, imobiliare – detine proprietati in Madrid, Paris, Londra, Lisabona si Miami, segmentul bancar (Banco Pastor) si, mai nou, fotbal (clubul Deportivo La Coruna).
In 2005, Inditex a inregistrat vanzari de 8,7 miliarde de dolari, in crestere cu 21 de procente fata de 2004, depasindu-l pe fostul lider european al industriei fast fashion – Hennes & Mauritz (H&M) – care a inregistrat o cifra de afaceri de 7,87 miliarde de dolari.